субота22 лютого 2025
obkom.org.ua

Чи може Україна вести діалог з Трампом з позиції сили? Чотири ключові тези - Ігор Тишкевич.

Експерт програми "Міжнародна та внутрішня політика" аналітичного центру "Український інститут майбутнього" (UIF) Ігор Тишкевич розповів, на що варто звернути увагу українцям після переговорів між Росією та США.
Может ли Украина вести переговоры с Трампом с позиции силы? Четыре ключевых тезиса от Игара Тышкевича.

Отже, перший раунд консультацій між РФ та США відбувся. У українському інформаційному полі сам факт і частина "озвучених тез" викликали різко негативну реакцію. При цьому мало хто звертає увагу на те, що ряд тез озвучено Москвою. І тут не слід забувати про напрацювання РФ у сфері інформаційних операцій. А також наші провали в цій області з кінця 2022 року до сьогодні.

Чотири важливих тези

Ми маємо озвучені як результат консультацій контури позиції Кремля. І не надто активне спростування з боку Білого дому. Що логічно, враховуючи відмову Зеленського підписати запропонований США договір про надра (і логічну, треба відзначити, відмову). Відповідно, нас в інформаційному полі атакує РФ і… атакують США. Зізнатися, для мене це передбачувано — у грудні я представляв прогноз на 2025 рік, і перший цикл тиску "за планом Трампа" описаний в цьому документі. І на даному етапі Україна може сказати "ні". Це перше, що треба тримати в голові в найближчі кілька тижнів — негативних інформаційних хвиль буде більш ніж достатньо.

Другий тезис, який необхідно пам’ятати — зараз йдуть консультації, а не переговори. Тобто сторони (в даному випадку США та РФ) проводять деяке подібність звірки своїх максимальних вимог одне до одного. Де питання України є одним з ключових, але далеко не єдиним. І завдання Кремля — розширити поле діалогу, додавши максимальну кількість тем. Щоб в обмін на поступки по другорядним для себе питанням вимагати поступок по ключовим. Це логічно. І поле позначається. Але якщо ми говоримо про Україну, то навіть стабільне припинення вогню не може бути гарантовано лише РФ та США. Є ЄС, є КНР (і Трамп визнає, що ця держава буде залучена), є інші держави. Ми на початковому етапі цілого циклу консультацій.

Третій тезис — пріоритетність проблем. Для Трампа проблема №1 — це конкуренція з Китаєм. Причому йдеться не про гонку озброєнь, а, скоріше, про цивілізаційний спір і, одночасно, діалог про майбутнє світопорядку. Де в центрі системи є місце Пекіну і Вашингтону, але в обох столицях не бажають бачити на рівних з ними Москву. Як сильного регіонального гравця — так. Як одного з світових центрів — навряд чи. І спроби Трампа грати з Путіним в значній мірі є реалізацією політики недопущення перетворення Росії на молодшого партнера і сировинного придатка Китаю. Простими словами, використання РФ як держави-конкурента КНР у ряді регіонів. І тому з точки зору Трампа війну необхідно заморожувати, а Росію поступово виводити з-під санкцій. (До речі, про це детально писав у 2023 році в доповіді "сценарії завершення війни")

Четвертий тезис — Трамп активно говорить про інтереси США і намагається нав'язати політикам логіку бізнесмена, причому розраховуючи на швидку окупність своїх вкладень. Має на це право. Але він успішний рівно до тих пір, поки з ним не почнуть грати в ту ж гру.

І от на цьому ми підходимо до питання, винесеного в заголовок — чи може Україна зіграти з Трампом на підвищення ставок, в деякому роді з позиції сили?

На цьому частина аудиторії усміхнеться і порадить подивитися дані економічної статистики, демографії і так далі. Інша частина заявить, що, наприклад, позиція Зеленського вже є спробою гри з позиції сили. Розчарую. Якщо говорити про позицію українських влади, то дія укладається в два слова "ми образилися". Хоча б тому, що Україна намагається реагувати на заяви та дії США, лякаючи їх (так і країни ЄС) негативними наслідками від поступок Росії. І не намагаючись оцінити інтереси інших держав у регіоні і зіграти на них. Це вже відповідь на першу частину — навіть слабкий гравець може грамотно намагатися обіграти інтереси більш сильних партнерів.

На цьому етапі упираємось у перелік таких. І тут варто звернути увагу на ряд великих економічних і політичних проектів у регіоні. Наприклад, у доповіді "Майбутнє чорного моря: сценарний аналіз" я якраз намагався оцінити можливості реалізації глобальних проектів у чорноморському регіоні через призму сценаріїв завершення війни. Цю ж логіку продовжив у ряді постів по індійським ініціативам. І легко вийшов на групу держав, яким вкрай невигідно посилення Росії в регіоні та світі.

Країни, яким не вигідний тріумф Путіна

Якщо орієнтуватися на підтримуваний у нас дискурс, то це мають бути держави ЄС та США. Але, знову ж таки, згадуємо про консультації в ОАЕ. Зате є ряд держав, які, на фоні послаблення позицій РФ та деконструкції світової системи, взяли курс на власне посилення. А серед їхніх інтересів є місце інтересам України. Зокрема

1. Туреччина. Держава прагне стати регіональною супердержавою. І вже фактично є такою. Анкара розраховує стати домінуючою військовою та економічною силою в Чорному морі. І вже реалізує ряд масштабних проектів, в яких різкому посиленню РФ немає місця. Зокрема:

1.1. Канал Стамбул — канал з Мраморного до Чорного моря, який не тільки розширює можливості логістики, але й дозволяє Анкарі зайняти сильну позицію у питаннях збереження або зміни конвенції Монтрьо. Хоча б тому, що рукотворний канал не протока, а конвенція про протоки. На цей проект зав'язані ідеї розширення південного сухопутного маршруту "Пояса і шляху" — турецько-китайського проекту, який покликаний створити для КНР реальну альтернативу "російському маршруту". Сюди ж зав'язуються плани Туреччини та Азербайджану розширити можливості експорту каспійської нафти, в тому числі через порти Грузії. Реалізація обох проектів послаблює вплив РФ у регіоні. І, зокрема, тому Кремль активно протидіє. Наприклад, впливаючи на політику в Грузії.

1.2. Турецька ініціатива сухопутного коридору від портів Персидської затоки через Іран і Сирію до Середземного і Чорного морів. А це вже логістичний проект, в якому зацікавлені Аравійські монархії, і навіть, частково Індія (хоча вона заявила про власну ініціативу — про це пізніше). І знову упираємося в баланс сил на Чорному морі. А також можливість України бути транзитером вантажів на Північному напрямку і судноплавством по Дунаю. З дунайської комісії РФ "попросили", але замороження війни на своїх умовах дозволить