Проти російського теневого нафтового флоту нарешті вирішили ввести санкції… Як кажуть, краще пізно, ніж ніколи, хоча запроваджувати санкції лише по закінченні третього року війни проти того, що весь цей час підтримувало військову машину Кремля, я навіть не знаю, як це можна виправдати. Але насправді набагато цікавіше, як розвивається історія не в області санкцій проти російських суден, а в сфері захисту природи від них.
Всі читали новини про те, що біля берегів Німеччини втратило хід судно з російського теневого флоту Eventin, яке перевозило 99 тисяч тонн нафти. І це викликало неабияке занепокоєння серед європейських політиків.
Але, трохи передісторії.
Коли Росія офіційно вступила в громадянську війну в Сирії в 2015 році, вона зіткнулася з серйозною проблемою, пов'язаною з недостатньою кількістю кораблів і суден, які б забезпечували постачання сирійської групи ВСРФ. Це був найяскравіший приклад того, як недоімперія зіткнулася з проблемою відсутності сучасного флоту. І тоді я у своїх матеріалах зазначав, що для забезпечення "Сирійського експреса" використовувалися сухогрузи та старі, п'ятдесятирічні овочевози.
І ось, коли Росія опинилася під санкціями і єдиним шляхом експортувати нафтопродукти контрабандою стали морські маршрути, у неї не виявилося достатньої кількості нових, сучасних суден, а використовувалися ті, які, м'яко кажучи, на ладан дихають. І катастрофа в Азовському морі, яка перекинулася вже й у Чорне, з розливом мазуту, є ще одним яскравим прикладом.
Не минуло й півроку після азовської катастрофи, як чергове судно втрачає хід біля берегів Німеччини, країни, де за забруднену мазутом чайку з вас здеруть сім шкур, не те що в Росії – всі просто забили на екологічну катастрофу.
Сучасний прецедент з Eventin може запустити й вже запустив процеси, які можуть виявитися набагато більш ефективними, ніж запізнілі санкції від Джо Байдена – Росії можуть закрити проходи через протоки країн Балтійського басейну. І в цьому випадку йдеться про активну позицію "зелених", вплив яких може прискорювати ті чи інші процеси в рази, на відміну від середньостатистичної європейської бюрократії.
Тому санкції, звичайно ж, добре, але, схоже, російський теневий флот, своєю нікчемністю та зношеністю, сам собі викопав могилу.
Спостерігаємо!