Два роки пандемії, три роки війни.
У нас розгортається справжня катастрофа в системі вищої та середньої освіти.
Проблема є системною і навіть поколіннєвою.
Незалежне міжнародне тестування показало минулого року масштаб проблеми: 60% школярів не досягають базового рівня знань з математики, природничих наук та роботи з текстами.
Наприклад, не можуть скласти дроби з різними знаменниками або навіть скоротити дроби.
Німецький економіст Бруно Кналл у 1963 році написав книгу "Роль і значення професійної освіти в рамках планування розвитку".
Ключова ідея, яка згодом стала модифікацією теорії "порочного кола бідності", приблизно така:
"…. відстала економіка не дозволяє виділити достатніх коштів для розвитку освіти та професійної підготовки й перепідготовки кадрів, що призводить до низького рівня кваліфікації робочої сили, постійної нестачі спеціалістів, що, в свою чергу, призводить до низької продуктивності праці, а отже, ще більше сприяє відсталості економіки, яка не може виділити достатніх коштів для подолання існуючої тенденції"..
Це приблизно один з "кілець бідності", які закрутилися в Україні, про які я писав ще до війни.
Будь-яка освітня система — це підготовка людського капіталу відповідно до внутрішнього попиту з боку реального сектора економіки.
Для кого ми готуємо конструкторів, технологів, авіаторів, вчених, якщо у нас закриваються заводи і скорочуються наукові інститути?
На зорі незалежності українська економіка за рівнем складності (дані лабораторії економічної складності Хаусмена і Ідальго) входила до топ-40, випереджаючи сусідів.
Зараз ми опустилися нижче 50-го місця і поступаємося майже всім регіональним конкурентам.
А буде ще гірше, адже ми йшли не до моделі національної промислової політики і реновації індустріального ядра, а до моделі "простих рішень і ще простіших результатів".
У нас немає кореляції між державною економічною політикою та освітнім замовленням і структурою абітурієнтів. Між попитом на професії з боку бізнесу та пропозицією професій з боку ВНЗ.
Точніше кажучи — є повний дисбаланс.
Система освіти в успішних країнах базується на кластерному розвитку. У цьому її успіх.
Будь-який ВНЗ повинен бути генератором потоку знань та інновацій.
Це може статися, лише якщо він є одним з елементів технологічного кластера поряд з підприємствами реального сектора та науковими інститутами.
ВНЗ формують людський капітал, наука — генерує інновації, промисловість формує на них попит.
Найкращі клініки на заході — університетські.
Як центри трансферту інновацій для забезпечення їх дифузії в економіці, виступають державні та ринкові механізми, які виконують центральну роль у кластерній моделі розвитку.
З боку держави — центри трансферту інновацій і знань.
З боку бізнесу: бізнес-ангели та ментори.
На центрах трансферту інновацій та кластерному розвитку, наприклад, засноване польське економічне диво.
Потім формуються міжсекторальні перетоки знань та інновацій, як це відбувається при взаємодії кластерів у Нідерландах.
А от у сервісно-сировинній економіці розумні, дійсно, не потрібні.